PALYAÇO-CLOWN : BECERİKSİZLİĞİN BECERİSİ
PALYAÇO’NUN KAYNAĞI / ŞAMAN-KIZILDERİLİ PALYAÇOLAR..
. PALYAÇO DOĞAÇLAMALARI….BECERİKSİZLİĞİN BECERİSİ…
. DAVULLA RİTM VE BEDENSEL FARKINDALIK…
. YOGA VE NEFESLE FARKINDALIK….
. PALYAÇO DİLİ : BİLİNMEYEN DİL
PALYAÇO YÜRÜME-DURMA-KOŞMASI.
DEĞİŞİK MEKANLARDA PALYAÇO…
.SOKAK PALYAÇOSU…( CLOWN DE LA RUE)
HER PALYAÇONUN KENDİ ŞAPŞAL DANSI /
18-19. YY’DA YASAKLARA KARŞI BEDEN DİLİ
18.-19. Yüzyılda oyuncuların konuşma dili ahlaki olarak zararlı görüldüğü için yasaklanmıştı.
Bu yüzden kelimelerin yerini jestler-mimler ve doğaçlamalar aldı.
Bir tek Comedie-Français oyuncularına sahnede konuşma imkanı verildi.
Yasaklı oyuncular bu yüzden beden mimi ve dansa yöneldi. Kendisine yeni yollar buldu.18. 19. Yy da gösterileri buna öncülük etti. Palyaçoların-mimcilerin pazarlarda, sokaklarda kalabalıklarda sözsüz beden diliyle insanlar-eşyalar-sokak lambaları ve duvarlarla yaptığıkontaklar-doğaçlamalar-mimlemeler aynı zamanda çağdaş ve modern dansın da öncülüğünü yaptı.
PALYAÇO’NUN ÇIKIŞ KAYNAĞI / ŞAMAN-KIZILDERİLİ PALYAÇOLAR
Oyun, tiyatro ve dansın çıkış kaynağının şamanik olması gibi,
Palyaço da şamanik kökenlidir.
Kızılderiller dünyada her şeyin canlı olduğuna inanırdı.
Nehirler, dağlar, geyikler onların kardeşiydi.
Bütün gezegeni bir aile gibi düşündükleri için de doğayı korurlardı.
Masklar, maskeler hayatlarının ayrılmaz bir parçasıydı.
Tiyatroda maskenin çıkışı beyaz adamın kızılderilileri sömürgeleştirdiği dönemden Avrupa’ya gelmesiyle başlar.
Uzakdoğuda mask zaten vardır.
HEYOKA PALYAÇOSU:
Bir mahirbaz-yaramaz ruhtur. Haokah da denir. Şakacı-hicivci anlamında. Kızılderiller kutsal palyaço der onlara .
Çevresindeki insanlarla zıt bir şekilde konuşur. “Heyoka Palyaçosu” iğneli-iğnesiz mizahla eğlendirir.. Anlatır.
Mizahın gücüyle zıtları birbirine bağlar. Aşıkları birleştirirler. Şamanik güçleri vardır.
Onların iğnelemelerinden ve espirilerinden kimse alınmaz.